Zázračné flavonoidy a ich účinky

Zázračné flavonoidy a ich účinky
460 zobrazení27.9. 2023 Zuzka

Čo sú to flavonoidy?

Flavonoidy sú polyfenolové zlúčeniny, ktoré patria do skupiny fytonutrientov. Sú to farbivá, ktoré dávajú mnohým rastlinám ich charakteristickú farbu. Nachádzajú sa v ovocí, zelenine, čaji, káve a iných rastlinných produktoch. Flavonoidy majú silné antioxidačné vlastnosti, ktoré chránia bunky pred poškodením spôsobeným voľnými radikálmi, taktiež pôsobia protizápalovo a protivírusovo.

Aké flavonoidy poznáme?

Medzi najznámejšie flavonoidy patrí:

  • Rutín – tento flavonoid, tiež nazývaný rutozid, sa často nachádza v potravinách ako citrusové plody, čierny čaj a jablká. Má významné antioxidačné vlastnosti a je známy svojou schopnosťou zlepšovať cirkuláciu krvi. Flavonoid rutín je veľmi potrebný aj pre zdravie ciev.
  • Resveratrol – tento flavonoid nájdete napríklad v červenom víne. Kde sa okrem vína nachádza tento flavonoid? Napríklad v hrozne a orechoch. Resveratrol má antioxidačné a protizápalové účinky a môže byť spojený so zdravím srdca a dlhovekosťou.
  • Quercetin – tento rastlinný flavonoid nájdete okrem jabĺk a cibule aj v paradajkách, brokolici a mnohých iných rastlinných potravinách. Quercetin má silné protizápalové a antioxidačné účinky a môže pomáhať pri ochoreniach spojených s chronickým zápalom.
  • Pycnogenol – je to extrakt z kôry borovice púčavej (Pinus pinaster). Tento flavonoid je známy svojimi antioxidačnými a protizápalovými účinkami. Využíva sa ako doplnok stravy na podporu zdravia srdca, krvných ciev a kože.
  • Protianthocyanidiny – Tieto flavonoidy sa nachádzajú v semienkach hrozna, čiernom čaji a niektorých druhoch ovocia. Majú antioxidačné vlastnosti a môžu pomôcť pri udržiavaní zdravia očí a kardiovaskulárneho systému.

Druhy flavonoidov

Medzi hlavné druhy flavonoidov patria:

  • Flavonóny prevládajú v citrusovom ovocí.
  • Flavanóly nájdeme v čaji, víne, jablkách, čokoláde a hruškách.
  • Flavóny sú prítomné v olivách, hnedej ryži, zelenej zelenine, ako je zeler a petržlen.
  • Flavonóly sa nachádzajú v čaji, víne, brusniciach, olivách, jablkách, brokolici, póre, kapuste, cibuli, cesnaku a chrene.
  • Antokyanidíny dominujú v bobuľovinách, červenom víne, červenom hrozne, červenom grapefruite, čerešniach a jahodách.

Zázračné flavonoidy a ich účinky

Liečebné účinky flavonoidov

Flavonoidy vykazujú obdivuhodné terapeutické účinky, ktoré sa prejavujú v niekoľkých aspektoch. Hlavnými z nich sú schopnosť normalizovať priepustnosť kapilár a ciev, eliminovať krehkosť ciev, pôsobiť proti krvácaniu a redukovať opuchy. Ich prospešný vplyv na ľudský organizmus je predovšetkým spojený s ich významnými vlastnosťami ako antioxidanty. Týka sa to najmä ich schopnosti rozširovať cievy, zabrániť krvným zrazeninám v cievach, zvýšiť pružnosť a elasticitu ciev, znížiť ich lámavosť a tiež bojujú flavonoidy proti rakovine.

Okrem týchto účinkov tiež pôsobia protizápalovo. Niektoré flavonoidy majú silné protizápalové účinky a môžu byť prospešné pri ochoreniach spojených s chronickým zápalom. Ako skvelý doplnok k flavonoidom je napríklad aj Čaga sibírska. Viac o účinkoch Čagy sibírskej na naše zdravie, si môžete prečítať tu.

Kde všade sa nachádzajú flavonoidy?

Zdroje flavonoidov sa nachádzajú v mnohých rastlinách po celom svete. Môžete ich nájsť vo voľnej prírode, v rastlinách vo vašej záhrade, ale aj v potravinách, ktoré denne konzumujete.

Flavonoidy sú najmä koncentrované v rôznych rastlinných zdrojoch, ako sú zeler, zelený čaj, spirulina, chlorella, mladý jačmeň, kapusta, brokolica, cibuľa, víno, červené víno a kakao. Rastlinné flavonoidy ako prírodné farbivá a antioxidanty možno nájsť vo viacerých častiach rastlín, od ich stoniek, cez listy a kvety, až po plody. Výrazná koncentrácia týchto látok sa nachádza v nadzemných častiach rastlín, ktoré môžu prispieť k ich farebným charakteristikám.

Flavonoidy v potravinách

Potraviny sú jedným z hlavných zdrojov flavonoidov v našej strave. Niektoré potraviny bohaté na flavonoidy sú napríklad:

  • Ovocie: Jahody, maliny, čučoriedky, hrozno a citrusové plody obsahujú veľa flavonoidov.
  • Zelenina: Cibuľa, kapusta, brokolica, špenát a paradajky sú výbornými zdrojmi flavonoidov.
  • Orechy a semená: Orechy, najmä lieskové orechy, a semená, ako slnečnicové alebo ľanové.
  • Nápoje: Zelený čaj, červené víno a káva.
  • Hnedá ryža: Hnedá ryža obsahuje flavonoidy, ktoré pomáhajú udržiavať hladinu cukru v krvi.
  • Olivový olej: Olivový olej je známy svojím obsahom flavónov, ktoré môžu mať antioxidačné účinky a pozitívny vplyv na zdravie.
  • Čokoláda: Tmavá čokoláda obsahuje flavonoidy, vrátane epicatechinu, ktoré sa pripisujú jej potenciálnym výhodám pre zdravie.
  • Korenie: Kurkuma, škorica a zázvor obsahujú flavonoidy, ktoré majú protizápalové účinky.

Zázračné flavonoidy a ich účinky

Ktoré potraviny obsahuju najviac flavonoidov

Ak chcete byť zdraví, mali by ste konzumovať hlavne zeleninu a ovocie, kde sa vyskytuje najviac flavonoidov. Ktoré potraviny obsahujú veľa flavonoidov?

V zimnom období môžu citrusové plody, hrozno, zelený čaj a ďalšie potraviny s flavonoidmi pomôcť posilniť imunitu a chrániť pred chrípkou.

Kvercetín, nachádzajúci sa v rôznych potravinách, ako sú cibuľa, červený šalát, paradajky, paprika, brokolica, špargľa, jablká, bobuľové plody a hrozno, má prospešný účinok pri ochrane pred vírusmi chrípky.

Brusnicová šťava tiež pomáha zmierniť symptómy prechladnutia a chrípky a stimuluje imunitný systém.

Med obsahuje flavonoidy a polyfenoly, ktoré prispievajú k posilneniu imunity a ochrane pred vírusmi a baktériami.

Koľko flavonoidov by sme mali prijať?

Denný príjem flavonoidov nie je stanovený žiadnou presnou normou, je to len a len na vás. No odporúča sa, aby ste konzumovali potraviny, s vysokým obsahom flavonoidov, minimálne aspoň 400 až 800 gramov za deň. No nič nepokazíte tým, ak budete jesť takéto potraviny v oveľa väčších dávkach. Všeobecne platí, že konzumácia rôznorodých potravín bohatých na flavonoidy môže byť prospešná pre zdravie.

Ďalšie články