Základné techniky ako sa zbaviť stresu

Základné techniky ako sa zbaviť stresu
174 zobrazení4.10. 2023 Zuzka

Život je často ako jazda na horskej dráhe. Plný zvratov, vzostupov a pádov. No a často nás však môžu niektoré situácie vyviesť z rovnováhy a poriadne nás vystresovať. Stres je žiaľ súčasťou nášho života. Preto treba hľadať cesty, ako úspešne zvládnuť boj proti stresu, pretože ak ho bude v našom živote príliš a dlhodobo, môže to mať veľmi zlý dopad na naše fyzické a psychické zdravie. Preto je dôležité poznať základné techniky na jeho zvládanie. Poďme sa pozrieť na to, ako sa zbaviť stresu, úzkosti, nervozity, napríklad aj z práce.

Čo je to vlastne stres?

Stres môžeme úplne jednoducho definovať ako nejakú automatickú reakciu nášho organizmu na rôzne faktory v našom okolí. Tieto faktory nemusia byť len negatívne, ale aj pozitívne. Pokiaľ sme pod stresom, často sú u nás vyvolané komplexné psychické a fyzické procesy, ktoré nás ovplyvňujú na viacerých úrovniach – od nášho správania až po zdravotný stav.

Stres môžeme nazvať prirodzenou obranou organizmu, ktorá nám pomáha reagovať na nečakané situácie, či už pozitívne alebo negatívne, tým, že naštartuje náš organizmus do režimu zvýšenej pohotovosti. Pokiaľ je ho ale veľa, musíte hľadať tie správne techniky na to, ako sa ho zbaviť, a ako znížiť stres.

V súvislosti s tým však môžeme povedať, že za slovom stres nemusíme nutne hľadať len to negatívne. Vedeli ste, že v niektorých prípadoch môže mať pozitívny vplyv? Áno, skutočne to tak je, avšak len v prípade, že trvá krátkodobo. V takejto forme nám môže pomáhať zvládať náročné životné situácie a mobilizovať naše zdroje na prekonanie prekážok.

Z čoho vzniká stres?

Stres vzniká v reakcii na rôzne faktory v našom živote. Môže mať vonkajšie príčiny, medzi ktoré patrí napríklad práca, problémy s financiami, zdravotný stav, nepredvídateľné životné udalosti. Ale aj vnútorné faktory, ako je perfekcionizmus, nedostatočná sebadôvera, alebo negatívne myšlienky môžu vytvárať stresové situácie.

Základné techniky ako sa zbaviť stresu

Najčastejšie príčiny stresu

Dôvodov, kvôli ktorým sa môžete vystaviť a bojovať so stresom je mnoho. No najčastejšie má však stres tieto príčiny:

  • Práca – v práci na nás číha mnoho vecí, ktoré môžu mať značný vplyv na náš stres, príliš veľa práce, splnenie prác do určitých deadlinov, nástup do novej práce, strata zamestnania, zlé vzťahy na pracovisku a mnoho ďalšieho.
  • Financie – v tomto prípade to môže byť stres kvôli nedostatočnému platu, strachu či splatíme naše dlhy, účty a podobne. Tento faktor má veľmi blízko k pracovnej sfére.
  • Osobné problémy – tu sa môžeme stretnúť so stresom napríklad pri nedostatku sebadôvery, depresie, napätia v rodine, teda nejaký konflikt, hádka s blízkou osobou, smrť blízkej osoby…
  • Zdravotné problémy – stres môžu spôsobiť v tomto prípade vážne choroby, úraz, chronické choroby, ktoré spejú napríklad k obavám o svoje zdravie, toto všetko na nás vplýva veľmi negatívne.

Príznaky stresu

Pokiaľ človek práve bojuje so stresom, môže sa to preukazovať aj napríklad sťaženým a plytkým dýchaním, môžete sa začať nadmerne potiť alebo mať črevné problémy. Tieto všetky príznaky sú však príznakmi krátkodobejšieho stresu. Napríklad sa s takýmto krátkodobým stresom môžete stretnúť ak vystupovať (a nie ste na to zvyknutí), pred nejakým nepríjemným vyšetrením a podobne.

Veľkým problémom je však dlhodobý stres, ktorého príznaky sú odlišné oproti tým, s ktorými sa stretneme pri krátkodobom boji so stresom. Ak ste vystavení dlhodobému stresu, môže sa to preukazovať:

  • Nervozita – ste neustále nervózni, cítite napríklad úzkosť a zle, podráždene reagujete na okolie.
  • Fyzické prejavy – môžete trpieť bolesťami hlavy, bolesťou svalov, problémami so žalúdkom, zvýšeným krvným tlakom, a môžu sa u vás objaviť a vypuknúť rôzne choroby, napríklad so srdcom a podobne.
  • Zlá koncentrácia – v súvislosti s tým, že budete vystavení dlhodobému stresu, môže to mať vplyv na vašu koncentráciu. Nebudete sa napríklad vedieť sústrediť na úlohy, ktoré máte urobiť.
  • Zmeny nálad – to má veľmi blízko aj k nervozite. Ale často môžete byť v jednu chvíľu v poriadku a o pár minút budete podráždení, smutní, zúfalí. A to bude mať vplyv aj na to, že sa nebudete chcieť socializovať.
  • Problémy so spánkom – veľmi zlým príznakom stresu je nespavosť. Prečo je tomu tak? Pri strese sa poškodí tvorba serotonínu, ktorý môžete poznať aj pod názvom – hormón šťastia. A serotonín veľmi ovplyvňuje aj tvorbu melatonínu, ktorý je zodpovedný za kvalitný spánok. No a keď nespíte, tak je vaše telo oslabené a ste náchylnejší na choroby. A takto vzniká začarovaný kruh chorôb a problémov.

Typy stresu

Rôzne životné situácie a faktory môžu spôsobiť stres, a preto existuje viacero typov stresu, ktoré môžeme rozlišovať. Medzi najčastejšie typy stresu patria:

  • Eustres – predstavuje pozitívny stres, ktorý má svoje miesto v živote, keď sa vyskytuje v primeranej miere. Eustres slúži ako hnací motor, vďaka ktorému máme zvýšený výkon, motivuje nás a pomáha nám prekonať prekážky, pričom sa stáva produktívnym stimulom.
  • Stres – je to nadmerný stres, ktorý má potenciál poškodiť naše zdravie. Nadmerný stres je dokonca považovaný za jedno z najzávažnejších zdravotných rizík.
  • Akútny – je rýchla reakcia nejakú situáciu, napríklad v dopravnej nehode alebo pri adrenalínových zážitkoch, ako sú horské dráhy a strmé svahy pri lyžovaní. Tento typ stresu nám môže pomôcť naučiť sa lepšie reagovať na stresujúce situácie. Ak ho prekonáme, naše telo sa vráti do pôvodného stavu. No, by sme boli vystavení silnému akutnému stresu, ktorý ohrozuje naše životy, môže to mať vážne následky. Tie sa môžu prejaviť ako posttraumatická stresová porucha alebo iné duševné problémy.
  • Chronický – inými slovami dlhodobý, prináša so sebou riziká, ako sú úzkosť, kardiovaskulárne ochorenia, depresie, vysoký krvný tlak a oslabený imunitný systém. Taktiež môže spôsobiť bolesti hlavy, žalúdočné ťažkosti a problémy so spánkom, čiže to, čo sme už spomínali aj vyššie.

Boj so stresom

Ak sa pýtate ako sa zbaviť stresu, ako znížiť stres, tak to asi poznáte. A viete, že to je niekedy beh na dlhšie trate. Boj so stresom je proces, ktorý zahŕňa identifikáciu, riadenie a zvládanie stresujúcich faktorov v našom živote, ktoré nám pomôžu úspešne poraziť stres. Cieľom je teda minimalizovať negatívne účinky stresu na naše fyzické a psychické zdravie. Teda ak chcete vedieť, ako sa zbaviť vnútorného stresu, stresu z práce, napätia, úzkosti, je potrebné, aby ste vedeli o príčinách, ktoré vám spôsobujú stres, a tým sa vo svojom živote vyhýbali čo najviac. V boji so stresom môžete využívať rôzne techniky a stratégie, vrátane relaxácie, cvičenia, meditácie, a zmien v životnom štýle, aby ste dosiahli rovnováhu a pokoj v každodennom živote.

Techniky na zvládanie stresu

Pýtate sa čo pomáha proti stresu? Najlepšími spôsobmi, ako sa zbaviť vnútorného stresu, nervozity, úzkosti, stresu z práce, proste jednoducho ako bojovať so stresom je vyskúšať niektoré techniky:

  • Hýbte sa – najlepším spôsobom, ako sa zbaviť stresu je, že do svojho denného programu začleníte pohyb, beh, šport, proste čokoľvek. Táto metóda v boji proti stresu je veľmi účinná, pretože pri týchto aktivitách prídete na iné myšlienky.
  • Doprajte si čas pre seba – tráviť čas s rodinou a priateľmi je síce skvelý, ale niekedy potrebujete mať priestor pre seba, a to hlavne vtedy, ak bojujete so stresom. Buďte so sebou, doprajte si relax, choďte na masáž, wellness, na kozmetiku, na prechádzku, čítajte knihu. Môžete robiť hocičo, kde budete len vy so sebou.
  • Joga – v technikách, ktoré nám pomáhajú pri tom, ako sa zbaviť stresu je joga veľmi skvelá. Jej úlohou je spojiť telo a myseľ.
  • Dýchacie cvičenia – sú skvelé v tom, ako bojovať so stresom či úzkosťami. Môžete skúsiť techniku dýchania do brucha. Ide o hlboké nádychy do brucha, ktoré znížia tep a tlak. Najviac pomáhajú pri akútnych stresových situáciách. Druhým typom je vedomé dýchanie. Pri strese človek často dýcha plytko. Ak bojujete s akútnym stresom, začnite si strážiť svoje dýchanie. Podstatou je urobiť dlhý a hlboký nádych a toto niekoľkokrát opakovať.
  • Meditujte – spôsobom, ako bojovať so stresom môže byť aj meditácia. Je to niečo podobné ako joga, kde si chcete spojiť svoju myseľ a telo. Meditácia je výborná pri dlhodobom strese.
  • Pustite si hudbu – niekedy sa hovorí, že hudba lieči. Ak si pustíte nejakú pozitívnu hudbu, môže vám veľmi pomôcť v boji so stresom.
  • Žite zdravo – metódou, ako zvládnuť stres, je napríklad zdravá strava, dostatok spánku a obmedzenie konzumácie stimulantov, ako je kofeín a alkohol. To nás udržuje v psychickej a fyzickej rovnováhe.

Základné techniky ako sa zbaviť stresu

Prípravky na boj so stresom

Prípravky na boj so stresom sú veľmi užitočným doplnkom k vyššie spomenutým technikám na zvládanie stresu. Tieto produkty sú často navrhnuté tak, aby pomohli uvoľniť telo a myseľ, zmiernili úzkosť a podporili duševnú pohodu. Medzi najčastejšie prípravky patria bylinné čaje, doplnky stravy obsahujúce vitamíny a minerály, CBD oleje. O CBD olejoch sa môžete dočítať aj tu, kde sa o účinkoch CBD dozviete viac. Avšak myslite na to, že akýkoľvek nový prípravok je vhodné skonzultovať so svojím lekárom alebo odborníkom na výživu, aby ste dosiahli najlepšie výsledky pri boji so stresom.

CBD oleje

Ďalšie články